Planiranje kakovosti na projektih

Ni ga podjetja, ki ne pozna vsaj osnovnih principov kakovosti serijske proizvodnje. Vse od načrtov do kontrolnih predpisov in kontrolnih listov, ki pomagajo beležiti dogajanje iz serije v serijo. Kakovost v serijski proizvodnji je ob vzpostavitvi primernega sistema precej enolična, medtem ko je kakovost pri projektih potrebno planirati posamezno. Kakovost predstavlja vse pomembnejše področje za vodje projektov in načrtovalce le teh, saj služi kot varnostni mehanizem, ki pomaga preprečevati napake ali pojavljanje napak na izdelkih, polizdelkih in končnem izdelku projekta. Slabo izvajanje ali celo neizvajanje nadzora kakovosti proizvodnje, katere dejavnost je projektno usmerjena, se največkrat odraža tako, da povzroči zelo velike stroške, saj se lahko celo z manjšimi napakami ali odstopanji zahteva reorganizacija. Ne le reorganizacija dela, ampak tudi reorganizacija materialov, kar največkrat predstavlja povečanje zalog in prestavitev roka zaključka ali celo dobave do kupca. Povečani stroški in zamude pa ničkolikokrat povzročijo nezadovoljstvo strank, na drugi strani pa je povečanje zalog največja izguba zabeležena v podjetju. V zares črnem scenariju lahko napake ali okvare povzročijo osebne poškodbe udeležencev pri izdelavi ali operaterja neustrezno izdelanega stroja pri kupcu.

Ker so projekti vezani na pogodbe, po katerih so določene tudi višine kazni za nekakovost ali prekoračitev dobavnega roka, je primerno planiranje celotnega projekta ključno. Iz tega razloga ima vsak posamezen projekt projektnega vodjo. Ta nadzira vse: od načrtovanja projekta s kupcem, do notranje komunikacije z oddelki tehnologije, nabave, proizvodnje in nenazadnje z oddelkom kakovosti. Tako, kot se že na začetku projekta sestavi načrte za posamezen projekt in planira stroške materiala ter izdelave, se pripravi tudi plan kakovosti.

Plan kontrole posameznega projekta naj se začne z odkrivanjem kupčevih želja. To pomeni, da se preuči načrt končne sestave stroja in načrte posameznih polizdelkov ter izdelkov, ki predstavljajo vsak posamezen puzzle končnega izdelka. Ključno je razumevanje funkcije posameznega od teh, pri čemer je v veliko pomoč tehnologija, ki je posamezen projekt zasnovala. To je prvi korak. Drugi korak predstavlja malenkost težji zalogaj, saj je bistvenega pomena, da se s planom kakovosti strinja tudi kupec. Žal se na ta drugi korak največkrat pozablja, zato je nevarnost za nezadovoljstvo kupca s končnim izdelkom dostikrat neizogibna. V planu kakovosti je potrebno opredeliti sistem za zagotavljanje kakovosti. Sistem za zagotavljanje kakovosti predstavljajo orodja, s katerimi se bo kasneje izvrševal sam nadzor. Naj si bo to opredelitev količine meritev, merskega orodja , frekvence merjenja in zapis kontrole. Zapis kontrole je sled, ki nam pride prav v primeru zaznanih nepravilnosti. Najpogosteje je izgovor za ne-zapisovanje meritev izguba časa, ki ga že tako primanjkuje. O izgubah časa bi se dalo diskutirati, saj se te le izjemoma vežejo na meritve in zapisovanje teh na predvideno mesto. Še en razlog več, da plan kontrole upoštevate v čas izdelave. Ko planirate kontrolo na projektih, ne pozabite, da obstaja možnost, da kupec pošlje svojo ekipo, ki sredi projekta ali na koncu projekta auditira potek izdelave. Tudi to je s kupcem najbolje dogovoriti predhodno, če seveda po tem izrazi željo. Na koncu nam ostane še izvajanje kontrole kakovosti po planu kakovosti na posameznih fazah, za dosego želenega rezultata. Samo kontrolo kakovosti lahko prilagajate tudi med procesom izvajanja, če se po tem pokaže potreba. Pri kontroli kakovosti je bistveno, da ne dovolite ključnih odstopanj od načrtov. Na primer, po načrtu ima izdelek predviden radius robov, operater stroja pa je robove naredil ravne.

Kontrola kakovosti projekta se izvaja za ugotavljanje vzrokov napak in za predlaganje korektivnih ukrepov, potrebnih za doseganje ustreznih ravni kakovosti. Neločljivo je povezana z zagotavljanjem kakovosti. Medtem, ko se samo zagotavljanja kakovosti izvaja, da se zagotovi uporaba ustreznih standardov in metod kakovosti (vezani na dosego splošnih ciljev projekta – dokumentacija), se kontrola kakovosti izvaja za spremljanje in beleženje rezultatov zagotavljanja kakovosti, merjenje ravni uspešnosti kakovosti in priporočanje potrebnih sprememb oz. ukrepov za izboljšanje tako plana kakovosti, kot tudi posameznih delov projekta. Kontrola kakovosti služi kot osnova za uporabo stalnih izboljšav v procesu izvajanja projekta. Zato so glavne naloge kontrole kakovosti vezane na uporabo kontrolnih meritev za analizo in ocenjevanje ravni kakovosti posamezne faze procesa; na izvajanje presoj kakovosti projekta po različnih fazah; na ugotavljanje primernosti izvedbe proizvodnje po predvidenih tolerancah ter opredelitev neskladnosti in razlogov za njih. V vsakem proizvodnem procesu je pomembno, da se odkrije razlog za neskladnost, saj se le tako lahko prepreči ponovitev enake težave. V preteklosti je bilo odkrivanje razlogov za nekakovost vezano predvsem na razne disciplinske postopke, danes pa je bistveno bolj usmerjeno v nenehno izboljševanje, ne glede na to ali gre za izboljševanje procesa, izdelka ali izvajalca.

Za uspešno izvedbo projekta je zelo pomembno opravljati kontrolo kakovosti in izvajati proces zagotavljanja kakovosti. Vodja projekta mora v sodelovanju s timom za kakovost zagotoviti, da so projektni rezultati razviti v skladu z zahtevami glede kakovosti in potrebami posamezne stranke. Navsezadnje je za uspešnost izvedenega projekta v celoti odgovoren prav vodja projekta.