Sestavljanje izdelka ni enako, kot je bilo pred desetimi leti in čez deset let ne bo videti enako, kot sedaj. Podjetja se razvijajo tako hitro, da vodilni proizvajalci na trgu nimajo druge izbire, kot da se nenehno prilagajajo nastajajočim strategijam, da bi dosegli prednost pred konkurenco.
Ker postajajo odnosi s partnerji na svetovni ravni nujno potrebni in tako tudi osrednja točka našega poslovanja, je potreba po prilagajanju nedvomno glavno vprašanje za tiste, ki so odgovorni za upravljanje dobavne (nabavne) verige.
Kompleksnosti današnjih dobavnih verig se povečujejo sorazmerno s kompleksnostjo izdelkov, katerim služijo. Naša zapletena mreža surovin, potrebnih za izdelavo različnega nabora izdelkov, zahteva več sto (če ne tisoč) ločenih proizvajalcev in podjetij po vsem svetu. Tako obvladovanje velikega števila dobaviteljev lahko zlahka postane prevelik zalogaj. Napredek v zvezi z odnosi in vodstvom, poslovnimi procesi in tehnologijo nam je lahko v veliko pomoč.
Mnogi vodilni na trgu tako dobro izvajajo upravljanje kakovosti dobaviteljev (SQM – supplier quality management), da je le – ta postal glavni vir razlik do njihovih največjih konkurentov. Strategije, uporabljene za doseganje te stopnje, vedno temeljijo na preteklih uspehih (razlika ISO9001:2015 od prejšnje verzije je ravno v gradnji sistema, ki temelji na osnovi uspešnosti delovanja podjetja). Potrebno je v naših dobaviteljih prepoznati ogromno priložnosti, ki lahko vplivajo na trajnostno izboljšanje tveganj našega podjetja, naših izdelkov in naših storitev (razmišljanje »out of the box«, kaj lahko drugi storijo za to, da bomo mi boljši).
Pet glavnih strategij za obvladovanje in upravljanje kakovosti dobaviteljev:
- Izdelajte IT sistem celotne oskrbovalne verige
Ni presenetljivo, da se današnje velike (in celo male) organizacije srečujejo z IT sistemi, katere sestavljajo ločeni viri podatkov in različnih sistemov. Te rešitve se pogosto izvajajo za reševanje niza problemov, ne da bi upoštevali dolgoročno strateško vizijo brezhibno integriranega sklopa poslovnih rešitev, ki povezujejo vse od korektivnega in preventivnega ukrepanja (PDCA) ter analize možnih napak in njihovih posledic (FMEA) do dokumentiranja nadzora, usposabljanj zaposlenih in procesa potrditve serijske proizvodnje (PPAP). Upravljanju kakovosti dobaviteljev to povzroča nekatere glavne izzive.
Vodilni na trgu vlagajo v integrirane rešitve, ki omogočajo komunikacijo in sodelovanje pri nabavi skozi načrtovanje, proizvodnjo in servisiranje. Programska oprema za upravljanje kakovosti dobaviteljev je mogoča prek razširitve obstoječega IT sistema ERP in bo tako bolj učinkovita, če bo del celovitega integriranega IT sistema z dostopom do finančnih podatkov, podatkov o izdelkih, dobaviteljih in podatkov o premoženju. S sprejetjem omenjenih IT rešitev lahko podjetje avtomatizira številne papirne in ročne procese ter jih upravlja v enem samem sistemu. Vključevanje podatkovnih virov nabave z drugimi v podjetju zagotavlja nivo prepoznavnosti in interakcije med funkcionalnimi enotami.
- Izdelajte listo tveganj dobaviteljev z rešitvami ob pojavu le-teh (tudi ena od zahtev nove izdaje standarda ISO9001:2015)
Z dobavitelji prihaja tudi tveganje. Ocena tveganj dobaviteljev (ali dobavitelja) pa so ključnega pomena za upravljanje, razumevanje in ublažitev tega tveganja (prepoznati, razumeti in obvladovati tveganje!). Podjetja, ki se zanašajo na številne dobavitelje, razvijejo liste tveganj posameznih ali sklopa dobaviteljev, da ocenijo tveganja (in po možnosti tudi priložnosti) na osnovi preteklih in trenutnih rezultatov. Ko se ukvarjate z več sto dobavitelji, lahko takšen proces postane temelj vaših pobud.
Pomembno je razviti standardiziran način za ocenjevanje in uvrstitev dobaviteljev. To lahko dosežemo tudi s številnimi že uvedenimi rešitvami nabavne službe podjetja, pa tudi z uvedbo rešitev, ki so v uporabi pri drugih oddelkih. Elementi standardizacije so ključni za izboljšanje celovitosti portfelja tveganj podjetja, pa tudi za zagotavljanje vpogleda, ki ga prinašajo podatki za nosilce odločanja v različnih poslovnih enotah, katerih cilj je delo z dobavitelji.
- Določite seznam meritev in KPI-jev za spremljanje uspešnosti dobavitelja
Vsak oddelek bo imel svoj način merjenja uspešnosti dobaviteljev, vendar je priporočljivo razviti seznam oz. listo meritev dobaviteljev in ključnih kazalnikov uspešnosti (KPI) vezane na dobavitelje, katere je potrebno na enak način obravnavati v vseh poslovnih enotah. Standardizacija načina meritev in poročanja teh meritev bo prinesla ogromne koristi predvsem na ravni opredelitev področij za izboljšanje in odločanja, katera področja zahtevajo več virov ali sprememb. Meritve, ki jih je treba upoštevati, naj vključujejo:
- Uspeh uvajanja novih izdelkov
- PPM – število prejetih proizvodov z napako na milijon (parts per million)
- Odstotek prejetih proizvodov z napako
- Odstotek vrnjenih izdelkov
- Vrednost dobropisov dobaviteljev za neskladnosti (reklamacije)
- Celostna in pravočasna dobava
- Odstotek izdelkov, ki niso skladni z našimi standardi kakovosti
- Ustvarite sodelovalno okolje in vzpostavite proces za upravljanje skladnosti dobaviteljev in njih presoj
Ker se mnogi dobavitelji nahajajo po vsem svetu, bo vedno obstajal izziv, kako zagotoviti, da se naročeno blago in komponente, proizvaja in dobavlja (življenjski cikel izdelka se ne prične z izdelavo našega izdelka, ampak z dobavo surovin za naše izdelke in zagotavljanjem uspešnih tako dobav, kot tudi celostnega delovanja naših dobaviteljev) v okviru naših zahteve. Zahteve glede skladnosti lahko izhajajo iz naših internih dokumentacij, zunanjih specifikacij (naših kupcev) ali bolj formalnih vladnih predpisov oz. zakonodaj in standardov naše branže. Vodilni na trgu vedno bolj izkoriščajo portale dobaviteljev, da prek teh sporočajo zahteve in preverjajo ali se jih izpolnjuje.
Presoje dobaviteljev lahko preverjajo izpolnjevanje zahtev, vendar vsaka organizacija nima potrebnih virov ali postopkov za njihovo izvajanje. Ključnega pomena je vzpostavitev sodelovalnega okolja v povezavi s formalnim načrtom presoje, ki določa pogostost obiskov na kraju samem, zahteve poročanja dobaviteljev in vpogled v globino dobavne verige, v katere boste posegali ob presojah dobaviteljev. Če so ti odnosi zasnovani na zaupanju in obe strani menita, da večja osredotočenost na kakovost prinaša koristi za vse, je sledenje pobudam in predlaganim spremembam veliko bolj verjetno.
- Povečajte odgovornost dobaviteljev za kakovost blaga njihovih dobaviteljev (tudi eno od priporočil nove izdaje standarda ISO9001:2015)
Eden od izzivov pri delu z dobavitelji je, da imajo svoje dobavne verige. Ne samo, da se morate zanesti na izvedbo svojega dobavitelja, morate se zanašati tudi na dobavitelje vašega dobavitelja. Mnogi vodilni na trgu razširijo odgovornost na dobavitelje dobaviteljev, pri čemer jih naredijo odgovorne za kakovost njihovih izdelkov. V nekaterih primerih vodilni na trgu vlagajo v zmogljivost kakovosti dobaviteljev, da zmanjšajo možnost tako za njihovo, kot tudi za lastno slabo kakovost in stroške le – te.